فراوری و عرضه نقاط کوانتومی به وسیله یک شرکت دانش بنیان ایرانی

به گزارش مجله توسعه دهنده، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، نقاط کوانتومی نانوذرات بسیار کوچکی بوده که اساس صنایع الکترونیک تازه هستند و در ابزارهایی مانند دیودهای نوری و کامپیوترها به کار می روند.

فراوری و عرضه نقاط کوانتومی به وسیله یک شرکت دانش بنیان ایرانی

نقاط کوانتومی، به خاطر کوچک بودن، دسته منحصربه فردی از نیمه رساناها به شمار می روند. پهنای آن ها، بین 2 تا 10 نانومتر، یعنی معادل کنار هم قرار گرفتن 10 تا 50 اتم است. در این ابعاد کوچک، مواد رفتار متفاوتی دارند و این رفتار متفاوت قابلیت های بی سابقه ای در کاربردهای علمی و فنی به نقاط کوانتومی می بخشد.

یکی از جذابترین خواص نقاط کوانتومی گرافنی این است که آن ها یک ماده کربنی محسوب شده و بنابراین به وفور در دسترس هستند و دارای سمیت کم، انحلال پذیری بالا در محلول های گوناگون بوده و بعلاوه می توانند به گروه های عاملی متصل شوند.

این خواص، این مواد را در مقایسه با نقاط کوانتومی نیمه رسانا برای کاربردهای بسیاری مانند نشانگرهای زیستی، دیودهای نور سفید، اتم های مصنوعی، بردهای الکترونیکی و نسل نو تلویزیون ها مطلوب می سازند. از نقاط کوانتومی کربنی به جهت دارا بودن قابلیت انتقال حرارت، در روانکارهای صنعتی استفاده می گردد.

استفاده از این نانوساختار موجب کاهش اصطکاک قطعات ماشین های صنعتی می گردد. بعلاوه از این محصول در رنگ های فلورسانس، براق کننده ها و پاک کننده های صنعتی نیز می توان بهره برد.

به همین دلیل، یک شرکت دانش بنیان نقاط کوانتومی کربنی را فراوری و به بازار عرضه می نماید. در حال حاضر این شرکت با استفاده از این نقاط کوانتومی، روان کار برای استفاده در دستگاه های ماشین کاری فراوری نموده است.

نقاط کوانتومی این شرکت دانش بنیان در فراوری روانکار ماشینکاری استفاده می گردد. این محصول بخش زیادی از مسائل مربوط دستگاه های ماشین کاری را رفع نموده و از لحاظ مالی و زیست محیطی نیز شرایط مناسبی را برای مصرف کننده فراهم می نماید. این روان کار دچار فساد و بوگرفتگی نمی گردد و به علت فرمولاسیون خاص روان کار، هیچ باکتری توان رشد در این محیط را ندارد، بعلاوه طول عمر این روان کار یک سال برآورد شده است، در حالی که بیشتر روان کارهای موجود در بازار طول عمر کمتر از دو ماه دارند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 دی 1401 بروزرسانی: 9 دی 1401 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 2297

به "فراوری و عرضه نقاط کوانتومی به وسیله یک شرکت دانش بنیان ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری و عرضه نقاط کوانتومی به وسیله یک شرکت دانش بنیان ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید